
Support the Guardian
Available for everyone, funded by readers

Contribute Subscribe

Search jobs Sign in

More
Environment Climate change Wildlife Energy Pollution

Hacked climate
science emails Climate change emails between

scientists reveal flaws in peer review

A close reading of the hacked emails exposes the real process of
science, its jealousies and tribalism 
Read more: doubts about "hockey stick" graph revealed 

No apology from IPCC chief Pachauri for glacier fallacy

The coastline of Lake Baikal, Siberia, one of the areas where analysis of temperature change was severely
disputed. Photograph: Olivier Renck/Getty Images/Aurora Creative

Fred Pearce
Tue 2 Feb 2010 18.27 GMT

95 324

comments F324J
This discussion is now
closed for comments but
you can still sign in or create
your Guardian account to
join the discussion next
time

Most popular

Environment Climate change Wildlife Energy Pollution

© 2021 Guardian News & Media Limited or its affiliated companies. All rights reserved. (modern)

Sign up for the Guardian Today email

All the day's headlines and highlights from
the Guardian, direct to you every morning

Email address Sign up

Contact us

Complaints &
corrections

SecureDrop

Work for us

Privacy settings

Privacy policy

Cookie policy

Terms &
conditions

Help

All topics

All writers

Digital newspaper
archive

Facebook

YouTube

Instagram

LinkedIn

Twitter

Newsletters

Advertise with us

Search UK jobs

Back to top

News Opinion Sport Culture Lifestyle

News Opinion Sport Culture Lifestyle

Most viewed

Advertisement

Theoretical physicist Chiara
Marletto: ‘The universal
constructor could
revolutionise civilisation’

Real Water, a premium
bottled water, recalled amid
death and liver illnesses

Republican challenger to
Liz Cheney says he got girl,
14, pregnant aged 18

Jeffrey Epstein prison
guards spared jail time in
deal with US prosecutors

Trump Hotel raised prices
to deter QAnon
conspiracists, police files
show

… as you’re joining us today from %%COUNTRY_NAME%, we have a small
favour to ask. Through these challenging times, millions rely on the
Guardian for independent journalism that stands for truth and integrity.
Readers from 180 countries chose to support us financially more than 1.5
million times in 2020.

I love that I can get massively irritated by your reporting and
(metaphorically) toss it at the wall, but still keep coming back for your
insightful and relevant critique of the news of the day. To me, that is the
hallmark of good journalism: I don’t agree with it all, but I respect the heck
out of it. – Neil Guernsey, Canada

With your help, we will continue to provide high-impact reporting that can
counter misinformation and offer an authoritative, trustworthy source of
news for everyone. With no shareholders or billionaire owner, we set our
own agenda and provide journalism that’s free from commercial and
political influence. When it’s never mattered more, we can investigate and
challenge without fear or favour.

Unlike many others, we have maintained our choice: to keep Guardian
journalism open for all readers, regardless of where they live or what they
can afford to pay. We do this because we believe in information equality,
where everyone deserves to read accurate news and thoughtful analysis.
Greater numbers of people are staying well-informed on world events, and
being inspired to take meaningful action.

We aim to offer readers a comprehensive, international perspective on
critical events shaping our world – from the Black Lives Matter movement,
to the new American administration, Brexit, and the world's slow
emergence from a global pandemic. We are committed to upholding our
reputation for urgent, powerful reporting on the climate emergency, and
made the decision to reject advertising from fossil fuel companies, divest
from the oil and gas industries, and set a course to achieve net zero
emissions by 2030.

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however
big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the
Guardian from as little as €1 – it only takes a minute. If you can, please
consider supporting us with a regular amount each month. Thank you.

Support the Guardian Remind me in July

Topics

Reuse this content

Scientists sometimes like to portray what they do as divorced from the
everyday jealousies, rivalries and tribalism of human relationships. What
makes science special is that data and results that can be replicated are what
matters and the scientific truth will out in the end.

But a close reading of the emails hacked from the University of East Anglia in
November exposes the real process of everyday science in lurid detail.

Many of the emails reveal strenuous efforts by the mainstream climate
scientists to do what outside observers would regard as censoring their
critics. And the correspondence raises awkward questions about the
effectiveness of peer review – the supposed gold standard of scientific merit –
and the operation of the UN's top climate body, the Intergovernmental Panel
on Climate Change (IPCC).

The scientists involved disagree.
They say they were engaged not in
suppressing dissent but in upholding
scientific standards by keeping bad
science out of peer-reviewed
journals. Either way, when passing
judgment on papers that directly
attack their own work, they were
mired in conflicts of interest that
would not be allowed in most
professions.

The cornerstone of maintaining the quality of scientific papers is the peer
review system. Under this, papers submitted to scientific journals are
reviewed anonymously by experts in the field. Conducting reviews is seen as
part of the job for academics, who are generally not paid for the work.

The papers are normally sent back to the authors for improvement and only
published when the reviewers give their approval. But the system relies on
trust, especially if editors send papers to  reviewers whose own work is being
criticised in the paper. It also relies on anonymity, so reviewers can give
candid opinions.

Cracks in the system have been obvious for years. Yesterday it emerged that
14 leading researchers in a different field – stem cell research – have written
an open letter to journal editors to highlight their dissatisfaction with the
process. They allege that a small scientific clique is using peer review to
block papers from other researchers.

Many will see a similar pattern in the emails from UEA's Climatic Research
Unit, which brutally expose what happens behind the scenes of peer review
and how a chance meeting at a barbecue years earlier had led to one journal
editor being suspected of being in the "greenhouse sceptics camp".

The head of the CRU, Professor Phil Jones, as a top expert in his field, was
regularly asked to review papers and he sometimes wrote critical reviews
that may have had the effect of blackballing papers criticising his work.

Here is how it worked in one case.

A key component in the story of 20th-century warming is data from sparse
weather stations in Siberia. This huge area appears to have seen exceptional
warming of up to 2C in the past century. But in such a remote region, actual
data is sparse. So how reliable is that data, and do scientists interpret it
correctly?

In March 2004, Jones wrote to  Professor Michael Mann, a leading climate
scientist at Pennsylvania State University, saying that he had "recently
rejected two papers [one for the Journal of  Geophysical Research and one for
Geophysical Research Letters] from people saying CRU has it wrong over
Siberia. Went to town in both reviews, hopefully successfully. If either
appears I will be very surprised".

He did not specify which papers he had reviewed, nor what his grounds for
rejecting them were. But the Guardian has established that one was probably
from Lars Kamel a Swedish astrophysicist  formerly of the University of
Uppsala. It is the only paper published on the topic in the journal that year.

Kamel analysed the temperature records from weather stations in part of
southern Siberia, around Lake Baikal. He claimed to find much less warming
than Jones, despite analysing much the same data.

Kamel told the Guardian: "Siberia is a test case, because it is supposed to be
the land area with most warming in the 20th century." The finding sounded
important, but his paper was rejected by Geophysical Research Letters (GRL)
that year.

Kamel was leaving academic science and never tried to publish it elsewhere.
But the draft seen by the Guardian asserts that the difference between his
findings on Siberia temperatures and that of Jones is "probably because the
CRU compilation contains too little correction for urban warming." He does
not, however, justify that conclusion with any data or analysis.Kamel says he
no longer has a copy of the anonymous referee judgments on the paper, so
we don't know why it was rejected. The paper could be criticised for being
slight and for not revealing details about its methods of analysis. A reviewer
such as Jones would certainly have been aware of Kamel's views about
mainstream climate research, which he had called "pseudo-science". He
would also have known that its publication in a journal like GRL would have
attracted the attention of professional climate sceptics. Nonetheless, the
paper raised important questions about the quality of CRU's Siberian data,
and was a rare example of someone trying to replicate Jones's analysis. On
those grounds alone, some would have recommended its publication.

Kamel's paper admits the discrepancy "does not necessarily mean the CRU
surface record for the entire globe is in error". But it argues that the result
suggests it "should be checked in more regions and even globally". Jones was
not able to comment on the incident.

Critics of Jones such as the prominent sceptical Stephen McIntyre, who runs
the Climate Audit blog have long accused him of preventing critical research
from having an airing. McIntyre wrote on his web site in December: "CRU's
policies of obstructing critical articles in the peer-reviewed literature and
withholding data from critics have unfortunately placed issues into play that
might otherwise have been settled long ago." He also says obstructing
publication undermine claims that all is well in scientific peer review.

Dr Myles Allen, a climate modeller at the University of Oxford and Professor
Hans von Storch, a climate scientist at the Institute for Coastal Research, in
Geesthacht, Germany signed a joint column in Nature when the email
hacking story broke, in which they said that "no grounds have arisen to
doubt the validity of the thermometer-based temperature record since it
began in about 1850." But that argument is harder to make if such evidence,
flawed though it might be, is actively being kept out of the journals.

In another email exchange CRU scientist Dr Keith Briffa initiates what looks
like an attempt to have a paper rejected. In June 2003, as an editor of an
unnamed journal, Briffa emailed fellow tree-ring researcher Edward Cook, a
researcher at Lamont-Doherty Earth Observatory in New York, saying:
"Confidentially I now need a hard and if required extensive case for rejecting
[an unnamed paper] – to  support Dave Stahle's and really as soon as you can.
Please."

Stahle is a tree-ring professor from the University of Arkansas. This request
appears to subvert the convention that reviewers should be both
independent and anonymous.

Cook replied later that day: "OK, today. Promise. Now, something to ask from
you." The favour was to provide some data to help Cook review a paper that
attacked his own tree-ring work. "If published as is, this paper could really do
some damage," he said. "It won't be easy to dismiss out of hand as the math
appears to be correct theoretically, but it suffers from the classic problem of
pointing out theoretical deficiencies, without showing that their improved
[inverse regression] method is actually better in a practical sense."

Briffa was unable to comment. Cook told the Guardian: "These emails are
from a long time ago and the details are not  terribly fresh in my mind."

Jones did not restrict his harsh criticism of papers he saw as flawed to pre-
publication reviews. He and Mann also had a reputation for harsh criticism of
journals that published papers they disagreed with.

In March 2003, Mann discussed encouraging colleagues to "no longer submit
[papers] to, or cite papers in" Climate Research. He was angry about that
journal's publication of a series of sceptical papers "that couldn't get
published in a reputable journal", according to Mann. His anger at the journal
had evidently been building for some time, but was focused in 2003 on a
paper published in January that year and written by the Harvard
astrophysicists Willie Soon and Sallie Baliunas. The pair claimed that Mann's
famous hockey stick graph of global temperatures over the past 1,000 years
was wrong. After analysing 240 studies of past temperatures from tree rings
and other sources, they said "the 20th century is neither the warmest
century over the last 1,000 years, nor is it the most extreme". It could have
been warmer a thousand years before, they suggested.

Harvard press-released the paper under the headline "20th century climate
not so hot", which would have pleased lobbyists against the climate change
consensus from the American Petroleum Institute and George C Marshall
Institute, both of which had helped pay for the research. Mann told me at the
time the paper was "absurd, almost laughable". He said Soon and Baliunas
made no attempt in the paper to show whether the warmth they found at
different places and times round the world in past eras was
contemporaneous in the way current global warming is. If they were just
one-off scattered warm events they did not demonstrate any kind of warm
era at all. Soon did not respond to Guardian requests to discuss the paper.

The emails show Mann debating with others what he should do. In March
2003, he told Jones: "I believed our only choice was to ignore this paper.
They've already achieved what they wanted – the claim of a peer-reviewed
paper. There is nothing we can do about that now, but the last thing we want
to do is bring attention to this paper"

But Jones told Mann: "I think the sceptics will use this paper to their own
ends and it will set [the field of paleoclimate research] back a number of
years if it goes unchallenged." He was right. The Soon and Baliunas paper
was later read into the Senate record and taken up by the Bush
administration, which attempted to get it cited in a report from the
Environmental Protection Agency against the wishes of the report's authors.

Persuaded that the paper could not be ignored, Mann assembled a group of
colleagues to review it. The group included regular CRU emailers Jones, Dr
Keith Briffa, Dr Tom Wigley and Dr Kevin Trenberth. They sent their findings
to the journal's editorial board, arguing that Soon's study was little more
than anecdote. It had cherry-picked data showing warm periods in different
places over several centuries and had provided no evidence that they
demonstrated any overall warming of the kind seen in the 20th century.

The emails reveal that when the journal failed to disown the paper, the
scientists figured a "coup" had taken place, and that one editor in particular,
a New Zealander called Chris de Freitas, was fast-tracking sceptical papers on
to its pages. Mann saw an irony in what had happened. "This was the danger
of always criticising the sceptics for not publishing in the peer-reviewed
literature. Obviously, they found a solution to that – take over a journal." But
Mann had a solution. "I think we have to stop considering Climate Research
as a legitimate peer-reviewed journal.  Perhaps we should encourage our
colleagues … to no longer submit to, or cite papers in, this journal. We would
also need to consider what we tell or request of our more reasonable
colleagues who currently sit on the editorial board."

Was this improper pressure? Bloggers responding to the leaking of these
emails believe so. Mann denies wanting to "stifle legitimate sceptical views".
He maintains that he merely wanted to uphold scientific standards. "Please
understand the context of this," he told the Guardian after the scandal broke.
"This was in response to a very specific, particularly egregious incident in
which one editor of the journal was  letting in a paper that clearly did not
meet the standards of quality for the journal."

Naturally de Freitas defends his actions during the incident. "I was never
ever found to have done anything wrong, even in the rumpus over the Soon
and Baliunas paper. All accusations against me were fully investigated and
my performance as editor of this journal was shown to be flawless."

But many on the 10-man editorial board agreed with Mann. There was a
revolt. Their chief editor von Storch wrote an editorial saying the Soon paper
shouldn't have appeared because of "severe methodological flaws". After
their publisher Otto Kinne refused to publish the editorial, von Storch and
four other board members resigned in protest. Subsequently Kinne himself
admitted that publication had been an error and promised to strengthen the
peer review process. Mann had won his argument.

Sceptical climatologist and Cato Institute fellow Pat Michaels alleged in the
Wall Street Journal in December last year that the resignations by von Storch
and his colleagues were a counter-coup initiated by Mann and Jones. This is
vehemently denied by von Storch. While one of the editors who resigned was
a colleague of Jones at CRU, von Storch had a track record of independence.
If anything, he was regarded as a moderate sceptic. Certainly, he had
annoyed both mainstream climate scientists and sceptics.

Also writing in the Wall Street Journal in December, he said: "I am in the
pocket of neither Exxon nor Greenpeace, and for this I come under fire from
both sides – the sceptics and alarmists – who have fiercely opposing views
but are otherwise siblings in their methods and contempt ... I left the post [as
chief editor of Climate Research] with no outside pressure, because of
insufficient quality control on a bad paper – a sceptic's paper, at that."

The bad blood over this paper lingered. A year later, in July 2004, Jones
wrote an email to Mann about two papers recently published in Climate
Research – the Soon and Baliunas paper and another he  identified as by
"MM". This was almost certainly a paper from the Canadian economist Ross
McKitrick and Michaels that returned to an old sceptics' theme. It claimed to
find urbanisation dominating global warming trends on land. Jones called it
"garbage".

More damagingly, he added in an email to Mann with the subject line
"HIGHLY CONFIDENTIAL": "I can't see either of these papers being in the
next IPCC report. Kevin [Trenberth] and I will keep them out somehow –
even if we have to redefine what the peer review literature is!"

This has, rightly, become one of the most famous of the emails. And for once,
it means what it seems to mean. Jones and Trenberth, of the National Centre
for Atmospheric Research in Boulder, Colorado, had recently become joint
lead authors for a key chapter in the next IPCC assessment report, called
AR4.

They had considerable power over what went into those chapters, and to
have ruled them out in such a manner would have been a clear abuse of the
IPCC process.

Today, neither man attempts to deny that Jones's promise to keep the papers
out was a serious error of judgment. Trenberth told the Guardian: "I had no
role in this whatsoever. I did not make and was not complicit in that
statement of Phil's. I am a veteran of three other IPCC assessments. I am well
aware that we do not keep any papers out, and none were kept out. We
assessed everything [though] we cannot possibly refer to all literature …
Both of the papers referred to were in fact cited and discussed in the IPCC."

In an additional statement agreed with Jones, he said: "AR4 was the first
time Jones was on the writing team of an IPCC assessment. The comment
was naive and sent before he understood the process."

Some will not be content with that. Jones had been a contributing author to
IPCC assessment reports for more than a decade and should have been aware
of the rules.

Climate Research is a fairly minor journal. Not so Geophysical Research  ‐
Letters, published by the august American  Geophysical Union (AGU). But
when it began publishing what Mann, Wigley, Jones and others regarded as
poor quality sceptical papers, they again responded angrily. GRL provided a
home for one of a series of papers by McIntyre and McKitrick challenging the
statistical methods used in the hockey stick analysis. When Mann's
complaints to the journal were rebuffed, he wrote to colleagues in January
2005: "Apparently the contrarians now have an 'in' with GRL."

Mann had checked out the editor responsible for overseeing the papers, a
Yale chemical engineer called James Saiers, and noted his "prior connection"
with the same department at the University of Virginia, where sceptic Pat
Michaels worked.

He added, "we now know" how various other sceptically tinged papers had
got into GRL.

Wigley appeared to agree. "This is truly awful," he said, suggesting to Mann:
"If you think that Saiers is in the greenhouse skeptics camp, then, if we can
find documentary evidence of this, we could go through official AGU
channels to get him ousted."

A year after the row erupted, in 2006, Saiers gave up the GRL post.Sceptics
have claimed that this was due to pressure from Wigley, Mann and others.
Saiers says his three-year term was up. "My departure had nothing to do with
attempts by Wigley or anyone else to have me sacked," he told the Guardian.
"Nor was I censured, as I have seen suggested on a blog posting written by
McKitrick."

As for Mann's allegation, Saiers does not remember ever talking to Michaels
"though I did attend a barbecue at his home back in the early 1990s. Wigley
and Mann were too keen to conclude that I was in league with the climate-
change sceptics. This kerfuffle could have been avoided if the parties
involved would have done more to control their imaginations".

 This article was amended on Monday 15 February to correct the spelling of
Sallie Baliunas's name. This article was further amended on 16 January 2012.
The original stated that four reviewers of the Soon and Baliunas paper for the
magazine Climate Research had recommended rejection. In fact none had
rejected the paper. This has been corrected.

Advertisement

Hacked climate science emails
Climate science denial / Climate change (Environment) / Climate change (Science) /
Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) / Rajendra Pachauri /
Freedom of information / analysis

Search

Advertisement

International edition

https://support.theguardian.com/contribute?REFPVID=kp0amfsuoozm1l0odgxq&INTCMP=RemoteRrHeaderLinksTest__NonUK_remote&acquisitionData=%7B%22source%22%3A%22GUARDIAN_WEB%22%2C%22componentId%22%3A%22RemoteRrHeaderLinksTest__NonUK_remote%22%2C%22componentType%22%3A%22ACQUISITIONS_HEADER%22%2C%22campaignCode%22%3A%22RemoteRrHeaderLinksTest__NonUK_remote%22%2C%22abTest%22%3A%7B%22name%22%3A%22RemoteRrHeaderLinksTest__NonUK%22%2C%22variant%22%3A%22remote%22%7D%2C%22referrerPageviewId%22%3A%22kp0amfsuoozm1l0odgxq%22%2C%22referrerUrl%22%3A%22https%3A%2F%2Fwww.theguardian.com%2Fenvironment%2F2010%2Ffeb%2F02%2Fhacked-climate-emails-flaws-peer-review%22%2C%22isRemote%22%3Atrue%7D
https://support.theguardian.com/subscribe?REFPVID=kp0amfsuoozm1l0odgxq&INTCMP=RemoteRrHeaderLinksTest__NonUK_remote&acquisitionData=%7B%22source%22%3A%22GUARDIAN_WEB%22%2C%22componentId%22%3A%22RemoteRrHeaderLinksTest__NonUK_remote%22%2C%22componentType%22%3A%22ACQUISITIONS_HEADER%22%2C%22campaignCode%22%3A%22RemoteRrHeaderLinksTest__NonUK_remote%22%2C%22abTest%22%3A%7B%22name%22%3A%22RemoteRrHeaderLinksTest__NonUK%22%2C%22variant%22%3A%22remote%22%7D%2C%22referrerPageviewId%22%3A%22kp0amfsuoozm1l0odgxq%22%2C%22referrerUrl%22%3A%22https%3A%2F%2Fwww.theguardian.com%2Fenvironment%2F2010%2Ffeb%2F02%2Fhacked-climate-emails-flaws-peer-review%22%2C%22isRemote%22%3Atrue%7D
https://www.theguardian.com/environment
https://www.theguardian.com/environment/climate-change
https://www.theguardian.com/environment/wildlife
https://www.theguardian.com/environment/energy
https://www.theguardian.com/environment/pollution
https://www.theguardian.com/environment/hacked-climate-science-emails
http://www.guardian.co.uk/environment/2010/feb/02/hockey-stick-graph-climate-change
http://www.guardian.co.uk/environment/2010/feb/02/climate-change-pachauri-un-glaciers
https://profile.theguardian.com/signin?INTCMP=DOTCOM_COMMENTS_SIGNIN&componentEventParams=componentType%3Didentityauthentication%26componentId%3Dsignin_to_comment
https://profile.theguardian.com/register?INTCMP=DOTCOM_COMMENTS_REG&componentEventParams=componentType%3Didentityauthentication%26componentId%3Dregister_to_comment
https://www.theguardian.com/environment
https://www.theguardian.com/environment/climate-change
https://www.theguardian.com/environment/wildlife
https://www.theguardian.com/environment/energy
https://www.theguardian.com/environment/pollution
https://www.theguardian.com/help/contact-us
https://www.theguardian.com/info/complaints-and-corrections
https://www.theguardian.com/securedrop
https://workforus.theguardian.com/
https://www.theguardian.com/environment/2010/feb/02/hacked-climate-emails-flaws-peer-review#
https://www.theguardian.com/info/privacy
https://www.theguardian.com/info/cookies
https://www.theguardian.com/help/terms-of-service
https://www.theguardian.com/help
https://www.theguardian.com/index/subjects/a
https://www.theguardian.com/index/contributors
https://theguardian.newspapers.com/
https://www.facebook.com/theguardian
https://www.youtube.com/user/TheGuardian
https://www.instagram.com/guardian
https://www.linkedin.com/company/theguardian
https://twitter.com/guardian
https://www.theguardian.com/email-newsletters?INTCMP=DOTCOM_FOOTER_NEWSLETTER_INTERNATIONAL
https://advertising.theguardian.com/
https://jobs.theguardian.com/?INTCMP=NGW_FOOTER_INT_GU_JOBS
https://www.theguardian.com/environment/2010/feb/02/hacked-climate-emails-flaws-peer-review#top
https://www.theguardian.com/science/2021/may/22/theoretical-physicist-chiara-marletto-the-universal-constructor-could-revolutionise-civilisation
https://www.theguardian.com/us-news/2021/may/21/real-water-alkalized-liver-illness-death
https://www.theguardian.com/us-news/2021/may/22/anthony-bouchard-wyoming-republican-liz-cheney
https://www.theguardian.com/us-news/2021/may/22/jeffrey-epstein-prison-guards-manhattan-prosecutors
https://www.theguardian.com/us-news/2021/may/22/trump-hotel-washington-qanon-conspiracy-theorists
https://support.theguardian.com/eu/contribute?REFPVID=kp0amfsuoozm1l0odgxq&INTCMP=gdnwb_copts_memco_2021-05-21_G200_READER_QUOTE__EUROW_NO_ARTICLE_COUNT_V3_READER_QUOTE_2&acquisitionData=%7B%22source%22%3A%22GUARDIAN_WEB%22%2C%22componentId%22%3A%22gdnwb_copts_memco_2021-05-21_G200_READER_QUOTE__EUROW_NO_ARTICLE_COUNT_V3_READER_QUOTE_2%22%2C%22componentType%22%3A%22ACQUISITIONS_EPIC%22%2C%22campaignCode%22%3A%22gdnwb_copts_memco_2021-05-21_G200_READER_QUOTE__EUROW_NO_ARTICLE_COUNT_V3_READER_QUOTE_2%22%2C%22abTest%22%3A%7B%22name%22%3A%222021-05-21_G200_READER_QUOTE__EUROW_NO_ARTICLE_COUNT%22%2C%22variant%22%3A%22V3_READER_QUOTE_2%22%7D%2C%22referrerPageviewId%22%3A%22kp0amfsuoozm1l0odgxq%22%2C%22referrerUrl%22%3A%22https%3A%2F%2Fwww.theguardian.com%2Fenvironment%2F2010%2Ffeb%2F02%2Fhacked-climate-emails-flaws-peer-review%22%2C%22isRemote%22%3Atrue%7D
https://syndication.theguardian.com/automation/?url=https%3A%2F%2Fwww.theguardian.com%2Fenvironment%2F2010%2Ffeb%2F02%2Fhacked-climate-emails-flaws-peer-review&type=article&internalpagecode=environment/2010/feb/02/hacked-climate-emails-flaws-peer-review
http://climateaudit.org/
https://www.theguardian.com/environment/2010/feb/01/leaked-emails-climate-jones-chinese
http://www.eastangliaemails.com/emails.php?eid=407&filename=1080742144.txt
http://climateaudit.org/
http://climateaudit.org/2009/12/21/climategatekeeping-siberia/
http://coast.gkss.de/staff/storch/pdf/nature-online.storch+allen.pdf
http://www.eastangliaemails.com/emails.php?eid=320&filename=1054748574.txt
http://www.eastangliaemails.com/emails.php?eid=321&filename=1054756929.txt
http://www.eastangliaemails.com/emails.php?eid=295&filename=1047388489.txt
https://www.theguardian.com/environment/2010/feb/02/hockey-stick-graph-climate-change
http://www.cfa.harvard.edu/news/archive/pr0310.html
http://www.eastangliaemails.com/emails.php?eid=295&filename=1047388489.txt
http://www.eastangliaemails.com/emails.php?eid=295
http://www.eastangliaemails.com/emails.php?eid=295&filename=1047388489.txt
http://www.eastangliaemails.com/emails.php?eid=295&filename=1047388489.txt
http://www.cato.org/pub_display.php?pub_id=11072
http://online.wsj.com/article/SB10001424052748704238104574601443947078538.html
https://www.theguardian.com/environment/2010/feb/01/climate-emails-sceptics
http://www.eastangliaemails.com/emails.php?eid=484
http://www.eastangliaemails.com/emails.php?eid=484&filename=.txt

